יום חמישי, 9 בפברואר 2012

טיול למצדה


מצדה הינה אתר מופלא המשלב בתוכו טבע, נוף מופלא, מבנים מרשימים למדי וסיפור אנושי מרתק. כל אלו הביאו לכך שהיא הוכרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת לאומית.


קצת היסטוריה:
מצדה מוכרת משתי תקופות עיקריות- המלך הורדוס שביצר ובנה אותה וקרא תיגר על איתני הטבע. אך בעיקר, עשרות שנים לאחר מכן, בסיפור ההתאבדות הידוע שחתם את מהלכיו של המרד הגדול של היהודים ברומאים. מצדה נבנתה כנראה כבר בתקופה החשמונאית, אך המלך הורדוס הפך אותה בשנות שלטונו (37-4 לפני הספירה) למקום מפלט מבוצר היטב ולארמון חורף עם שלל פינוקים. הורדוס הותיר אחריו שרידי בנייה מרשימים באתרים רבים בארץ (בהם כמובן הכותל המערבי כשריד של בית המקדש) אך במצדה יכולות הבנייה שלו מפליאות שבעתיים לאור הטופוגרפיה והתנאים בסביבה. כשבעים שנה לאחר מכן נאחזים המורדים היהודיים שכונו סיקריים ביעד המבוצר ומצדה מהווה את הנקודה האחרונה והמאוחרת ביותר שמורדת ברומאים (שנת 73 לספירה, הרבה אחרי חורבן הבית בט' באב שנת 70). לאחר מצור ממושך, בחרו המורדים (כ- 960 איש) להתאבד ולא להסגיר את עצמם לידי הרומאים. ובכך תם סיפורו של המרד הגדול ואף מצדה עצמה איבדה מחשיבותה והפכה בהמשך ליעד עבור נזירים מתבודדים.

סיפורו של המיתוס:
סיפורה של מצדה הפך למיתוס עם תקומתה של התנועה הציונית. המוטיב העיקרי שהודגש הוא גבורת המורדים. בראשית שנות ה- 30 של המאה הקודמת החלו מסעות של תנועות נוער למצדה. לא היה כביש גישה וכמובן שלא רכבל ועל כן מסעות אלו היו קשים ונכספים ונמשכו מספר ימים. באותה תקופה גם אומצה הסיסמא המוכרת "שנית מצדה לא תיפול". בשנות ה- 60 נחפר האתר על ידי משלחת בראשו של יגאל ידין והתגלו ממצאים מדהימים הקשורים למרד. כיום, בדומה למיתוסים אחרים, מובלטים גם צדדים אחרים בסיפור כמו קיצוניותם של המורדים ומעשיהם כלפי מתנגדיהם בתוך עמם.



מבנים מרכזיים:
במצדה ניתן בהחלט להעביר כמה שעות טובות בשיטוט באתרים השונים. להלן מספר מקומות שאסור לפספס. הארמון הצפוני הוא המבנה המקסים והנועז ביותר במצדה. בחלקו הצפוני של האתר במקום שאינו גלוי לכולם בנה הורדוס את מבנה חלומותיו המיועד להתבודדות ולאירוח כיד המלך. בית מרחץ באזור מדברי אינו דבר של מה בכך וזהו עוד מבנה מרשים ומשוכלל הכולל בין השאר מערכת הזרמת אוויר חם בדומה לסאונה של ימינו. במהלך מרד מצדה הוסב מבנה אורווה לבית כנסת מהקדומים ביותר בארץ אשר נמצאו בו ממצאים שונים מימי המרד. עוד באתר בריכת טבילה ציבורית, בורות מים, ארמונות נוספים, שערים, כנסייה ביזנטית ועוד ועוד.

איך מבקרים:
אל מצדה מובילות שתי דרכים האחת דרך כביש 90 והשנייה מכיוון ערד. המגיעים מכיוון מזרח (כביש 90) יוכלו לעלות אל מצדה באמצעות רכבל או על ידי טיפוס ב"שביל הנחש". ניתן לטפס בשביל כשעה לפני הזריחה ולהעפיל לפסגה בדיוק בשעת זריחה להעצמת החוויה. המגיעים מכיוון ערד יוכלו ליהנות בחודשי הקיץ מחיזיון אור- קולי "אל מול מצדה" אשר מתקיים בתיאטרון פתוח. עוד באתר חניוני לילה ואכסניית נוער במצדה.       

תגובה 1: